Εταιρείες ρεύματος – Απάτη

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Είναι συχνό φαινόμενο, οι καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας να μιλούν για “εταιρείες ρεύματος – απάτη”, για άδικες χρεώσεις, για εξαπάτηση ή παραπλάνηση, για αδιαφάνεια των λογαριασμών κτλ. Αυτό, ως επί το πλείστον οφείλεται στο γεγονός  ότι  κάποιες φορές μας έρχονται πιο φουσκωμένοι λογαριασμοί ρεύματος απ’ όσο αρχικά είχαμε υπολογίσει. Είναι όμως έτσι τα πράγματα; Συμφέρει τέτοιες ‘’δυνατές’’ εταιρείες να ρισκάρουν την φήμη τους και να συμμαχήσουν ενάντια στον καταναλωτή; Εμείς έχουμε μερίδιο ευθύνης;

Στο κείμενο που ακολουθεί θα καταθέσουμε τις απόψεις μας με γνώμονα την  αντικειμενικότητα και την αμεροληψία ξεκινώντας από τον ρόλο της διαφήμισης.

 

Παραπλανητική διαφήμιση από εταιρείες ρεύματος

Όπως όλες οι εταιρείες, έτσι και οι πάροχοι ρεύματος προσπαθούν  μέσω των διαφημίσεων να προβάλλουν το προϊόν τους με τέτοιο τρόπο ώστε να επηρεάσουν τους καταναλωτές για την απόκτησή του. Η παραπλανητική διαφήμιση που έχει ως σκοπό να παρασύρει και να μπερδέψει τον καταναλωτή μπορεί να έχει άμεσα θετικά αποτελέσματα για την εταιρεία. Εξίσου γρήγορα όμως, αυτά τα αποτελέσματα συνοδεύονται και από μεγάλο όγκο παραπόνων και καταγγελιών. Μία από τις βασικές αρχές για την παραπλάνηση των καταναλωτών μέσω των διαφημίσεων είναι: “Δεν λέω κανένα ψέμα…αλλά δεν λέω και όλη την αλήθεια”.

 

Τα  βασικά ερωτήματα που θα πρέπει να μας απασχολήσουν βλέποντας απλά μία διαφήμιση για το ηλεκτρικό ρεύμα είναι τα εξής:

 

  • Γιατί βλέπουμε διαφορετικές τιμές σε ένα προϊόν με τα ίδια χαρακτηριστικά;

Τις τιμές της κιλοβατώρας στην αγορά τις βρίσκουμε από 0,05 ευρώ έως 0,011 ευρώ(περίπου). Γιατί βλέπουμε τόσο μεγάλες διαφορές στις τιμές ενός προϊόντος  με τα ίδια χαρακτηριστικά; Τι είναι αυτό που μεταβάλλει την τιμή του ρεύματος ανά προμηθευτή; Μήπως το φθηνό ρεύμα είναι απάτη; Σίγουρα θα συντρέχουν κάποιοι λόγοι που θα πρέπει να εξεταστούν προσεχτικά. Αν δεν υπήρχαν παράγοντες που να επηρεάζουν την τιμή ρεύματος στα προγράμματα, τότε η διαφορά χρέωσης της κιλοβατώρας μεταξύ των παρόχων θα ήταν από ελάχιστη έως μηδαμινή.

 

  • Οι εκπτώσεις που υπόσχονται οι εταιρείες πάνω σε ποια τιμή βασίζονται;

Από την στιγμή που υπάρχουν τόσα προγράμματα και τόσες διαφορετικές τιμές κιλοβατώρας, πως υπόσχονται συγκεκριμένο ποσοστό εκπτώσεων; Πάνω σε ποια τιμή αναφέρονται οι εκπτώσεις των παρόχων ρεύματος; Ακούμε για παράδειγμα “50% έκπτωση στο ρεύμα”. Δηλαδή ένας καταναλωτής που πληρώνει την κιλοβατώρα στον υφιστάμενο προμηθευτή με 0.06ευρώ θα έχει την ίδια έκπτωση με έναν που την πληρώνει με 0,08 ευρώ; Μήπως το ποσοστό των εκπτώσεων βασίζεται στην αρχική τιμή του βασικού παρόχου (ΔΕΗ); Και αν είναι έτσι, μήπως αυτή η μεγάλη έκπτωση συνοδεύεται από κάποιες δεσμεύσεις; Καλό θα είναι να μην παρασυρόμαστε από το άκουσμα μεγάλων εκπτώσεων.

 

  • Οι εκπτώσεις αφορούν το σύνολο του λογαριασμού;

Εδώ η απάντηση είναι ξεκάθαρη. Όχι. Η έκπτωση έχει να κάνει μόνο με τις “ανταγωνιστικές” χρεώσεις και όχι με τις “ρυθμιζόμενες”.

 

 

Παράπονα καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας

Ο μεγάλος ανταγωνισμός που υφίσταται στη λιανική αγορά ρεύματος έχει ως αποτέλεσμα τα παράπονα και τα ερωτήματα των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας προς τους προμηθευτές να έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο. Σύμφωνα με την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), το συντριπτικό ποσοστό αφορά την ‘’συμβατική περίοδο’’ (χρονική περίοδος από την ημέρα έναρξης έως την ημέρα λήξης της Σύμβασης). Αυτά έχουν να κάνουν με διευκρινήσεις ή αμφισβητήσεις επί των χρεώσεων στους λογαριασμούς. Εδώ έγκειται και ο βασικός λόγος που κάποιοι μιλούν για απάτες των εταιρειών ρεύματος.

Αντίθετα, ένα μικρό ποσοστό καταναλωτών θέτει ερωτήματα και απορίες για διάφορα θέματα ‘’προ συμβατικής περιόδου’’. Ακόμα πιο μικρό ποσοστό ερωτήσεων αφορά θέματα δικτύου.

 

 

Εξαπάτηση από τους προμηθευτές ρεύματος

Δυσφήμηση της ιδιωτικής αγοράς ενέργειας έγινε με την εξαπάτηση από τους προμηθευτές  ρεύματος το 2011. Τότε, η Energa και Hellas Power “φέσωσαν” το Δημόσιο και τη ΔΕΗ με το ποσό των 250 εκατομμυρίων ευρώ. Οι καταναλωτές που είχαν υπογράψει μαζί τους συμβόλαιο επέστρεψαν στη ΔΕΗ. Μια τέτοια εξαπάτηση από τις εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας είναι πολύ δύσκολο να ξανασυμβεί. Παρόλα αυτά, σήμερα ο καταναλωτής είναι εξασφαλισμένος για την περίπτωση που ο υφιστάμενος προμηθευτής (με υπαιτιότητα δική του) δεν δύναται να του παρέχει ρεύμα.

Ο πελάτης υπάγεται αυτόματα στον “Προμηθευτή Τελευταίου Καταφυγίου” χωρίς να απαιτείται καμία ενέργεια από την πλευρά του και χωρίς να υπάρχει διακοπή ρεύματος στο νοικοκυριό ή την επιχείρηση του.

 

 

Συμπεράσματα για εξαπάτηση από τις εταιρείες ρεύματος

Δεν μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα για εξαπάτηση από τις εταιρίες ρεύματος στηριζόμενοι σε  μεμονωμένες περιπτώσεις του παρελθόντος. Η αλήθεια είναι ότι δημιουργήθηκε ένα αρνητικό κλίμα για την προμήθεια ρεύματος από ιδιώτες. Αυτό το κλίμα χρόνο με το χρόνο αντιστρέφεται και φαίνεται καθαρά στην ετήσια αύξηση καταναλωτών που αλλάζουν πάροχο ρεύματος.

Κλείνοντας το κεφάλαιο “Εταιρείες ρεύματος – Απάτη”, πιστεύουμε ότι κάτι τέτοιο πλέον δεν υφίσταται. Μπορεί κάποιοι όροι να είναι δυσδιάκριτοι, μπορεί να υπάρχουν ‘’ψιλά γράμματα’’ μπορεί κάτι να μην καταλαβαίνουμε, αλλά… “έτερον εκάτερον”.

Είναι δική μας ευθύνη  να κατανοήσουμε πλήρως τους όρους προμήθειας ρεύματος. Αν κάτι δεν το καταλαβαίνουμε, ζητάμε διευκρινήσεις. Αν και πάλι υπάρχει πρόβλημα κατανόησης, τότε απλά δεν υπογράφουμε.

Ενημερωνόμαστε και αποφεύγουμε την βιαστική επιλογή. Αφιερώνουμε λίγο χρόνο στη σύγκριση προγραμμάτων. Οι εταιρείες ρεύματος δημιουργούν σε τακτά χρονικά διαστήματα ελκυστικά πακέτα και προσφορές. Ο ανταγωνισμός που υπάρχει μεταξύ των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας λειτουργεί πάντα προς όφελος του καταναλωτή.

Άδικες χρεώσεις, εξαπάτηση ή παραπλάνηση και αδιαφάνεια των λογαριασμών ρεύματος... Άραγε, συμβαίνουν ακόμα;

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Γιατί Πανελλήνιο Ηλεκτρικό Ρεύμα

Μάθε τι σε Συμφέρει από τον Ειδικό

Βρες τον Πάροχο που σε Συμφέρει